Afschrift of uittreksel van de burgerlijke stand aanvragen
De burgerlijke stand maakt akten (officiële documenten) op van belangrijke gebeurtenissen in uw leven. U vraagt een afschrift of uittreksel van deze akten aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Bij een afschrift krijgt u een kopie van de akte. Bij een uittreksel krijgt u alleen de persoonsgegevens uit de akte.
Afschrift of uittreksel aanvragen bij gemeente
Een afschrift of uittreksel van deze akten vraagt u aan bij de gemeente die de akte opmaakte. Ook als u niet meer in die gemeente woont. Voor de aanvraag, heeft u een geldig legitimatiebewijs nodig.
Soorten akten bij de gemeente
Bij de gemeente kunt u de volgende akten aanvragen:
- geboorteakte;
- overlijdensakte;
- huwelijksakte;
- echtscheidingsakte;
- akte van partnerschapsregistratie.
Afschrift is kopie van akte
Een afschrift is een kopie van de akte. Hierop staat een stempel en handtekening van de ambtenaar van de burgerlijke stand. De volgende personen kunnen dit aanvragen:
- uzelf;
- een gemachtigde (iemand die u vertegenwoordigt als dit nodig is);
- iemand met een ‘gerechtvaardigd belang’ (bijvoorbeeld bij een rechtszaak).
Uittreksel is persoonsgegevens van akte
Op een uittreksel staan alleen de persoonsgegevens uit de akte. De volgende personen kunnen dit aanvragen:
- uzelf;
- een gemachtigde;
- een andere belanghebbende (echtgenoot of erfgenaam).
Uittreksel Registratie Niet-ingezetenen
Staat u ingeschreven in de Registratie Niet-ingezetenen (RNI)? Bijvoorbeeld omdat u bent verhuisd naar het buitenland. Vraag dan een uittreksel RNI aan bij 1 van de 19 gemeenten met een RNI-loket.
Bel met Informatie Rijksoverheid:
Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur.