Waarschuwing:

Wegwijzer.overheid.nl is een testwebsite. De informatie op deze website is gecontroleerd maar niet altijd volledig.

Wegwijzer Overheid

DigiD aanvragen

U vraagt DigiD aan via DigiD.nl. U moet wel ingeschreven staan bij de gemeente in de Basisregistratie Personen (BRP). Met DigiD regelt u online zaken met bijvoorbeeld de overheid of uw pensioenfonds. DigiD is een digitaal inlogmiddel. Met DigiD laat u zien wie u bent als u op het internet iets regelt.

Uw DigiD activeren

Na het aanvragen van uw DigiD ontvangt u binnen 3 werkdagen thuis een brief met een activeringscode. U moet uw DigiD binnen 21 dagen activeren. Anders moet u opnieuw een DigiD aanvragen. 

Meer informatie over DigiD leest u op DigiD.nl.

DigiD opnieuw aanvragen

Uw aanvraag voor DigiD kan mislukken. Dan moet u opnieuw een DigiD aanvragen. Bijvoorbeeld in deze gevallen: 

  • U bent uw gebruikersnaam vergeten.
  • U bent uw wachtwoord vergeten. Maar u hoeft geen nieuwe DigiD aan te vragen als u bij uw eerste DigiD aanvraag uw telefoonnummer of e-mailadres heeft opgegeven. U kunt uw wachtwoord dan herstellen. 
  • U heeft uw DigiD 3 jaar lang niet gebruikt.
  • U heeft DigiD niet geactiveerd binnen 21 dagen.

Meer informatie over dit onderwerp

Het is niet wettelijk verplicht om een DigiD te hebben. Veel overheidsorganisaties gebruiken DigiD wel voor de toegang tot hun online dienstverlening. U kunt zonder DigiD veel zaken niet online regelen met overheidsorganisaties.

Regelt iemand anders uw online zaken? Geef dan niet uw inloggegevens. U kunt deze persoon machtigen om uw DigiD te gebruiken. Dan krijgt deze persoon een eigen inlog voor uw DigiD. Uw gemachtigde kan dan uw online zaken regelen. 

Ook als u in het buitenland woont, kunt u DigiD aanvragen. Lees hoe u DigiD aanvraagt vanuit het buitenland

Ontvangt u binnenkort AOW? Dan vraagt u DigiD aan via de Sociale Verzekeringsbank (SVB).

Vragen over dit onderwerp?

Bel met de DigiD Helpdesk:

Laatst gecontroleerd op 7 juni 2024