Waarschuwing:

Wegwijzer.overheid.nl is een testwebsite. De informatie op deze website is gecontroleerd maar niet altijd volledig.

Wegwijzer Overheid

Slecht onderhoud huurwoning melden

Is uw huurwoning slecht onderhouden? Neem dan contact op met uw verhuurder. Bijvoorbeeld bij lekkages, schimmel of vochtproblemen. Komt u er samen niet uit? Vraag dan de Huurcommissie om hulp. Of meld uw klacht bij uw gemeente.

Slecht onderhoud eerst bij verhuurder melden

Meld slecht onderhoud schriftelijk bij uw verhuurder in een e-mail of een brief. Zet hierin op een rij welke gebreken er zijn. En vraag uw verhuurder deze gebreken binnen 6 weken te repareren. 

Uw verhuurder heeft 6 weken om te reageren op uw melding. Of om het slechte onderhoud aan te pakken. Bewaar zelf een kopie. Is het probleem dringend? Vraag dan uw verhuurder om spoed.

Huurcommissie om hulp vragen bij slecht onderhoud 

Repareert uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet? Of reageert hij niet op uw e-mail of brief? Bij ernstige gebreken kunt u de Huurcommissie om hulp vragen. 

Controleer eerst in de Gebrekencheck of de Huurcommissie iets voor u kan doen. Het moet wel gaan om ernstige gebreken. Denk hierbij aan erge schimmel of een deur die niet meer goed sluit. 

Controleer ook of u in een sociale huurwoning woont of in een vrijesectorwoning. Dit bepaalt hoe de Huurcommissie u kan helpen.

Repareert uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet? Of reageert hij niet op uw e-mail of brief? De Huurcommissie kan dan onderzoek doen naar het onderhoud van uw woning

Na het onderzoek ontvangen u en uw verhuurder een uitspraak. Staat daarin dat er ernstige gebreken zijn en uw verhuurder de huur moet verlagen? Dan betaalt u minder huur tot de gebreken verholpen zijn. 

Uw verhuurder hoort de gebreken op te lossen. Maar de Huurcommissie kan de verhuurder niet dwingen om dit te doen. Dat kan alleen de gemeente of de rechter doen.

Repareert uw verhuurder de gebreken aan uw huurwoning niet? Of reageert hij niet op uw e-mail of brief? U kunt de Huurcommissie om advies vragen. Er moet wel in uw huurcontract staan dat u bij meningsverschillen de Huurcommissie kunt inschakelen.

Met het advies kunnen u en uw verhuurder het verschil van mening samen oplossen. De Huurcommissie kan de verhuurder niet tot onderhoud dwingen. Dat kan alleen de gemeente of de rechter doen. 

Let op: Weet u niet zeker of u een sociale huurwoning huurt of een vrijesectorwoning? Bekijk de verschillen tussen een sociale huurwoning, middenhuurwoning en een vrijesectorwoning.

Afdwingen onderhoud via uw gemeente

Komt u er niet uit met uw verhuurder? Meld uw klacht bij uw gemeente. Volgens de gemeente moet uw huurwoning voldoen aan kwaliteitseisen.
Is de gemeente het eens met uw klacht? Dan moet de verhuurder de woning repareren. De gemeente stuurt de verhuurder hierover een brief. Dit heet ook wel een gemeentelijke aanschrijving.

Repareert de verhuurder de woning niet na het ontvangen van de brief van de gemeente? Dan laat de gemeente dat doen. De kosten zijn dan voor de verhuurder. Meer informatie? Ga naar uw gemeente. 

Afdwingen onderhoud via de rechter

Ook de rechter kan de verhuurder dwingen om uw woning te repareren. Doet de verhuurder dit niet? Dan krijgt de verhuurder een boete van de rechter.
U kunt de rechter ook vragen het huurcontract aan te passen. Doe dit binnen 6 maanden na de melding bij uw verhuurder.

Wilt u juridisch advies? Het Juridisch Loket geeft persoonlijk advies aan mensen met een laag inkomen. Bel gratis: 0800 - 8020. Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09.00-17.00 uur.

Bel met Informatie Rijksoverheid:

Telefoon1400

Bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 08.00 tot 20.00 uur. 

Meer contactmogelijkheden